Seszele to wyspiarskie państwo na Oceanie Indyjskim, w którym jedyny przewoźnik lotniczy – Air Seychelles – świadczy usługi na kilku trasach międzynarodowych, jak i na jedynej trasie krajowej. Maksymalnie 15-minutowe rejsy między wyspami Mahé i Praslin wykonują Twin Ottery, czyli de Havillandy DHC-6 serii 400. Na plus – wysoka częstotliwość lotów, a na minus – zdecydowanie za wysokie ceny przelotów.
Twin Otter-400 – najnowsza generacja kultowego samolotu – łączy nowoczesny zestaw awioniki z wytrzymałym płatowcem, który udowodnił swoją niezawodność przez dziesięciolecia eksploatacji na wszystkich rodzajach terenu i w niektórych z najbardziej nieprzyjaznych środowisk na świecie. Dzięki elastycznym opcjom wnętrza, które można szybko przekonfigurować, ten de Havilland DHC-6 równie dobrze sprawdza się w transporcie VIP-ów, przewożeniu ładunków, prowadzeniu operacji medivac (ewakuacja medyczna), wykonywaniu specjalnych misji, jak i w przewozie pasażerów w standardowym układzie 19 miejsc. W taki właśnie sposób ten typ dwusilnikowego samolotu służy na Seszelach.

Wielozadaniowe maszyny o napędzie turbośmigłowym, które z łatwością mogą wykonywać operacje krótkiego startu i lądowania, są na wyposażeniu floty Air Seychelles, czyli flagowego operatora lotniczego Republiki Seszeli. Seszelski przewoźnik wykorzystuje pięć takich samolotów (średni wiek to 10,5 roku) do obsługi jedynego połączenia krajowego – są to nietrwające dłużej niż 15 minut loty między wyspami Mahé i Praslin. Na wyposażeniu floty Air Seychelles są także dwa airbusy A320neo, które wykonują regularne rejsy do: Abu Zabi, Johannesburga, Kolombo, Port Louis (Mauritius) i Tel Awiwu. Nagminnym problemem przewoźnika jest częste odwoływanie lotów w ruchu międzynarodowym.

Rezerwacja biletów na połączenia krajowe przez kanały sprzedażowe Air Seychelles – strona internetowa lub aplikacja mobilna – jest intuicyjna i dość prosta. Można także dokonać zakupu biletów poprzez pośredników, choć jest to mniej opłacalna opcja – mimo że zwykle internetowe biura podróży (OTA) oferują atrakcyjniejszą ofertę. Program lotów Mahé – Praslin jest rozbudowany – każdego dnia seszelskie linie lotnicze realizują około 20 rotacji. Loty między dwoma największymi wyspami rajskiego archipelagu wykonywane są średnio co 30/40 minut. Tak wysokie zagęszczenie operacji sprawia, że komunikacja lotnicza jest wygodną (i efektywną czasowo) opcją transportu publicznego w tym afrykańskim państwie.

Problemem może być cena biletów lotniczych, która po pandemii kilkukrotnie wzrosła. Obecnie koszt przelotu w jedną stronę zaczyna się od 1 800 rupii seszelskich, czyli około 125 dolarów amerykańskich. W tym wliczony jest przewóz bagażu rejestrowanego. Przed 2020 rokiem rejsy krajowe kosztowały – nawet jeśli pasażer dokonywał rezerwacji biletu na kilka dni przed podróżą – nie więcej niż 50 dolarów. Tak wysokie ceny lotów obowiązują wyłącznie obcokrajowców, gdyż obywatele i rezydenci Seszeli płacą za przeloty znacznie mniej, bo nawet trzykrotnie. Bilety lotnicze dla tej kategorii osób wahają się od 30 do 50 dolarów – pula biletów rabatowanych jest ograniczona i szybko się wyprzedaje. W końcu – po wielu latach strat – Air Seychelles muszą zarabiać pieniądze i wypracować zysk.

Odprawy na rejsy Mahé – Praslin i Praslin – Mahé można dokonać online, jak i bezpłatnie przy stanowisku odpraw w portach lotniczych. Na lotnisko wystarczy przybyć na około 50 minut przed odlotem, choć efektem wcześniejszej obecności przy stanowisku check-in może być bezpłatne przeniesienie na wcześniejszy rejs – o ile dostępne są miejsca w 19-osobowym samolocie. Na wyspie Mahé, rejsy krajowe Air Seychelles i operacje przewoźników helikopterowych realizowane są z terminala krajowego, gdzie w formie wideo na ekranie telewizora demonstrowane są zasady bezpieczeństwa. Boarding odbywa się strefowo – od pasażerów zajmujących miejsca w pierwszy rządzie do ostatniego fotela.

Warto dokonać odprawy indywidualnie za pomocą strony internetowej lub aplikacji, gdyż możliwe jest wtedy wybranie miejsc w rzędzie pierwszym, które zapewniają widok na śmigła DHC-6 i otwarty kokpit samolotu kanadyjskiego producenta. Twin Otter nie ma klimatyzacji – nad większością foteli zainstalowane są elektryczne wiatraczki. Oferta krajowa Air Seychelles jest warta uwagi, a rejsy 19-osobowym samolotem o napędzie turbośmigłowym zapewniają dodatkową atrakcję. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że ceny lotów są przesadzone, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę czasu przelotu z miejsca A do B.